Hvordan føler du dine følelser?

Posted by on september 5, 2019 in Psykoterapi | 0 comments

Hvordan føler du dine følelser, når du aldrig rigtig har lært at føle noget?

Her er nogle teknikker til at lære, hvordan man føler sine følelser

Mange af os har aldrig lært, hvordan vi føler vores følelser. Men vi lærte andre ting om vores emotioner i stedet for.
Måske lærte vi, at visse emotioner var acceptable, mens andre ikke var. Det vi lærte var, at det er fint hvis vi var glade og nemme, mens angst og endnu mere vrede var forbudt. Og måske lærte du
at sluge dit had og skubbe det længere og længere ned for at kunne vise et smil i dit ansigt. Måske lærte vi at gråd er for svage mennesker, og det er en sejr, som vi må lære.
Måske lærte vi at emotioner må ignoreres, afvises og slettes. Måske lærte vi, at emotioner er nytteløse eller helt til at smide væk. Måske lærte vi at dømme og kritisere os selv for vores emotioner.
Vi lærte således mange ting om emotioner, og måske styrer disse ting stadig i den forkerte retning, navnlig væk fra vores emotioner. Men nøglen er at mærke vores følelser, naturligvis og at lære at arbejde med dem.
Det er her kreative aktiviteter kommer ind. Skrivning og tegning er kraftfulde redskaber til stille og roligt at genskabe forbindelsen til os selv, at lytte, at anerkende og at udforske.
Således er her syv fuldkomne punkter til at sætte navn på dine følelser som en (forhåbentlig) hjælpsom og acceptabel måde.

  • Skriv alle de fornemmelser, du føler og hvor du føler dem. Du må gerne tegne omridset af dig selv og din krop, og sætte markeringer på de forskellige dele af kroppen.
  • Tegn de emotioner du oplever, som om de var et vejrkort med vejrudsigt.
  • Skriv hvad dine emotioner lyder som, lugter af, smager af og ser ud som.
  • Luk dine øjne, tag nogle få dybe vejrtrækninger og skriv ned, hvad dine følelser prøver at fortælle dig. Måske kan du bogstaveligt talt spørge dine følelser: ”Hvad ønsker du, hvad vil du gerne fortælle mig. Hvad behøver jeg at høre.”
  • Tag en farveblyant eller en marker som bedst repræsenterer emotionen du føler lige nu.
    Fyld en hel side og brug den farve. Hvis du ikke kan lide den, så tag en anden farve.
  • Tegn en bølge på et stykke papir. Mind dig selv om at lade følelsen vaske hen over dig, ligesom en bølge.
  • Forestil dig at du er en journalist, der samler information om en historie om dine emotioner.
    Skriv de forskellige spørgsmål du behøver at vide, hvilke kunne være: Hvad triggede dine følelser? Hvordan føltes denne/disse følelse(r)? Føles det som andre følelser du fornylig har oplevet? Skriv dine svar ned. Så måske skriv denne historie. (Det må kun tage 10 min.)

Vi lærer alle mulige ting om emotioner, som virker uklare og uforvarende. Og nogen gange behøver vi at aflære disse forhold, fordi de undertrykker vores evne til frit at bruge vores følelser. Så giv dig selv lov til at udforske, hvad du er blevet lært omkring emotioner, og hvordan du bruger dine følelser i dag.

Så næste gang en følelse viser sig, føl den. Find hurtigt ud af hvad du genkender fra tidligere. Eller kreer hurtigt din egen følelse. Eller begynd bare med: ”Jeg føler….”
og gå videre fra det.
Den eneste betingelse er, at du er blid ved dig selv. Ved at besøge utilslørede områder som vores emotioner, kan det være nyt, især hvis du aldrig har begyndt rejsen. Men bliv ved med taknemmeligt at øve dig, så bliver man dygtigere. Så bliv ved. Bliv ved med at lære. Bliv ved med at udforske. Dette er hvordan du kan tage dig af dig selv. Og dette er hvordan vi kan tage os af andre. For hvis vi ikke kan sidde med vores egne emotioner, hvordan kan vi så sidde sammen med andres.

(Frit efter Magarita Tartakousky MS)

Annelise Lindum

30.06.19

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *